zaterdag 12 augustus 2006

Bloei 3



Dacht ik dat het puntkroos was gaan bloeien en heb er dus enthousiast foto's van gemaakt. Nog diezelfde week zag ik in een boek van Ada Hofman (een geweldig boek over kikkers en padden en daarnaast dus over vijvers) foto's van mijn bloeiende kroos; het blijkt gewoon eendenkroos. Maar zo weinig en tussen de holpijpen is dat dan toch wel een prachtig mooi kroosje. Ik heb het er toch maar uit gehaald, want in datzelfde boek las ik over een kevertje dat daar erg graag zijn eitjes in legt en waarvan de larfjes dan weer graag door je vijverfolie boren. Of was het nou het kevertje wat boorde? In ieder geval is eendenkroos hoe dan ook geen aanrader. Het blijft dus hopelijk bij deze beelden






Echt allerliefst vind ik de miniscule bloempjes van de waternavel. In de boeken wordt zoiets al gauw 'onbetekenend' genoemd, maar persoonlijk hou ik wel van die kleine subtiele bloeiseltjes!




Als laatste toch ook maar een plaatje van de watermunt. Het ruikt heerlijk en doet precies wat ik er van hoopte; lekker wild groeien, maar niet te en ook weer lief bloeien met als bonus heel veel bijen aantrekken.
Een tuin met veel beestjes geeft mij een goed gevoel. Vingerdikke wormen, bijen, vlinders, dikke hommels. Echt prettig. Vliegen vind ik wat minder, maar de waterjuffers en libelles die nu al op het water afkomen zijn meer dan welkom. Al zeggen de boeken weer dat je daar niet blij mee moet zijn. Er zitten volgens mij ook kleine bloedzuigers in het water. Griezelig idee. Zouden ze werkelijk op je gaan zitten? Daar moet ik dan weer even niet aan denken als ik onder water aan het rommelen ben.

1 opmerking:

Elise zei

Ha Maja,
Ik heb even gegoogled op "bloedzuiger".
Ik citeer:"Veel mensen zijn er een beetje schuw van, maar alleen de zeer zeldzame paardenbloedzuiger is in staat om door de huid van een mens heen te bijten."
Dus ik denk dat je niet echt bang hoeft te zijn dat de bloedzuigers je pakken, tenzij je van plan bent een paard in je vijver te gaan houden.... ;-)

liefs Elise