zondag 27 augustus 2006

Van nimf tot juffer

Van nimf tot juffer in 10 foto's!


Net uit het water, en 2cm lang. Let op de rugzak.

Als je dan toch gek bent op details en insecten, dan was dit wel een echte happening!
Tino riep me dat er een jufferlarve uit het water kwam, dus gauw kijken. Ze ging nog even terug, maar bleef verder op de rand van de vijver zitten. Niet zoals het hoort natuurlijk, er hoort keurig langs een stengel naar boven geklommen te worden! Ik maakte Tino nog attent op het parachutezakje en dacht laat ik er maar een fotootje aan wagen... Terug met de camera was ik al te laat, op het moment van scherpstellen verliet de jongedame net haar kinderkleding en begon haar nieuwe kleedje te ontvouwen! Je kan nog net de eerste seconde van haar jufferbestaan zien.

Hierna zie je nog foto's van de rest van de metamorphose. Allemaal heel spannend voor wie er van houdt.


Naar veiliger plek


Wat achterblijft is de vervelling


Vleugels uit de rugzak


Vleugels groeien


Gered en op de steen gezet

Tja, mevrouw kiepte om in het zand toen ze onder de vlonder kroop. Tino greep toen maar in, in het natuurlijke survival of the fittest proces, anders was het niet goed gekomen denk ik... Ze begon ook nogal raar, zo zonder riet en zo nietwaar?


Achterlichaam groeit

Dat hele groeien, uitrollen van vleugeltjes, verkleuren en dergelijke, ging veel sneller dan we dachten. Ik dacht dat wel een uur of 2 in beslag zou nemen, maar tot de waarschijnlijk uiteindelijke grootte duurde maar - dus van water tot lucht zeg maar - zo'n 40 minuten. Groffe schatting, want tussendoor moesten de weekendbroodjes en gekookte eitjes gegeten natuurlijk.
Onvoorstelbaar eigenlijk.


Achterlichaam groeit nog meer


Gevlogen naar het 'riet', zitten in de regen. Hij/zij is nu klaar, en precies 4cm lang.

Qua weer zit het vandaag niet mee hoe moet je nu drogen èn opwarmen met zulke stortbuien...


Maximale uitvergroting

Prachtig, prachtig in één woord: prachtig!

Op dit moment is onze dame echt aan het verstoffelijken. Ze verliest haar transparantie van nymphe.
Zou ze nu bij deze vijver blijven wonen, of trekken juffers verder! Zou ze nog van kleur veranderen? Of blijft het zo vaag?
Ik kan in ieder geval bij deze kleuren het kledingmerk nog niet vaststellen.
We volgen de verdere ontwikkelingen op de voet. En je begrijpt dat deze zondag niet meer stuk kan!

1 opmerking:

Elise zei

Oh wat onroerend!
Sjoerd is ook helemaal in vervoering.
Ik heb hem het standje laten zien en verteld dat dat voor de kikkers en de hagedissen is. Nu zit hij dus eigenlijk zit hij iets meer te wachten op de hagedissen.....
Ik had mijn mond voorbij gepraat.

Geweldig, wij wachte op de hagedissen!

liefs Elise