zondag 29 april 2007

Natte voeten


Het allereerste lelieblad van dit jaar (vrijdag bovengekomen en nog mooi roodbruin bij gebrek aan bladgroenproductie) èn


wat ik zelf heel mooi vind: dauwdruppels in de irisknoppen.

Als het aan mij ligt voorlopig de laatste grote vijveractie én zandverplaatsing. Zaterdag om 7 uur begonnen met planten tijdelijk verplaatsen in verband met de hitte. Zowel voor de planten als mij, want ook ik verdraag niet veel zon als ik wat ontworteld ben..


Maja aan het graven


Mare in het gat

Daarna het moeras/droge oeverdeel 50 cm diep uitgegraven en eigenlijk een soort minivijvertje, met hevel, aangelegd.
Maja spitte, Tino maakte de constructies, samen dachten wij uit..


De wanden met natte kranten bedekken


Vullen met water

Weer met hulp van John's boek van Ada Hofman. Wat een geweldig bruikbare boeken zijn dat toch.
's Avonds was het klaar. Alleen nog de planten er in en de slang van de hevel verstoppen, wat vandaag gebeurd is. Niet helemaal waar. De slang moet nog weggewerkt worden achter wat van de plantencontainers. Even geen zin meer.

Laatst met Hermien en Tino vijveraarde en nog wat plantjes gekocht. Oh wat zijn er verleidelijk veel vijverplantjes! Zonder vooraf opgesteld lijstje kom je net als bij de supermarkt, als je niet oppast, met weet ik hoeveel planten thuis waarvan je niet weet waar je ze moet laten! Maar gelukkig was ik met een duidelijke lijst én doel vertrokken.
Onze grond is een soort gortdroge zandklont, dus die vijveraarde is ook echt nodig. De plantjes zijn wat mager ingekocht, maar ja, dan moeten ze maar even superenthousiast gaan groeien.


Het eindresultaat

Van bovenaf ziet het er allemaal niet zó mooi uit vind ik, maar vanuit diverse zitplekjes in de tuin begint het wel een geheel te vormen. Nog een hele kunst om een kleine tuin er leuk uit te laten zien van waaruit je ook kijkt. De voortuin bijvoorbeeld vind ik alleen mooi vanuit de woonkamer. Bewust, omdat ik hem voor ons maak en niet voor die mensen die hier toevallig hun hond uitlaten.

1 opmerking:

Tanja zei

Hoi Maja,

Van bovenaf niet zo mooi om te zien?? Ik vind het een heel mooi en knus geheel geworden en ik heb nog niet eens in jullie tuin gestaan!!

groetjes
kus
tan